Bandenservice & Uitlijnen

Met onze moderne bandendemonteer- en balanceerapparatuur kunnen we in combinatie met de computergestuurde uitlijnapparatuur uw auto-onderstel optimaal op de weg zetten. Wij leveren A-merk banden tegen concurrerende tarieven. Levering van winterbanden is uiteraard mogelijk. 

Het uitlijnen van auto’s is één van onze specialismen waar zelfs collega’s graag gebruik van maken. Met onze ultramoderne 3-dimensionale uitlijnapparatuur worden ook zeer speciale auto’s goed uitgelijnd. 

 

Waar moet u bij banden aan denken?

Als het uw banden betreft, moet u niet alleen over alle veiligheidsaspecten nagedacht hebben, maar ook voorgelicht zijn over alle aspecten van uw band. Er is geen enkel onderdeel aan uw auto, wat zoveel aandacht en oplettendheid vraagt als uw band. 

Deze informatie is bedoeld om u te laten weten hoe u op een goede manier met uw banden omgaat en waaraan u kunt zien dat het tijd wordt voor een paar nieuwe. Houdt u hierbij goed in uw achterhoofd, dat het niet alleen gaat om de rijeigenschappen van uw auto, maar in de eerste plaats om uw persoonlijke veiligheid. 

Rij niet op te gladde banden!

Profieldiepte

Gladde banden zijn niet geschikt voor natte, gladde en met sneeuw bedekte wegen. Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van de band waarschuwen u als de band te ver afslijt. Ze worden zichtbaar als kleine dwarsverbindingen als het profiel tot 1.6 mm is gereduceerd. Eigenlijk moet u niet tot dat moment wachten, omdat het uit veiligheidsoverwegingen verstandig is om uw banden al eerder te vervangen. 

In het geval van zomerbanden is vervanging aan te raden bij een profiel van 2 mm. Als het extra brede banden betreft, raden we 3 mm als ondergrens aan. TIP: Geen profieldieptemeter in uw bezit? Toch wel! Pak een 1 euro muntstuk en steek deze in de hoofdgroeven van uw band. Zodra het gouden randje zichtbaar wordt, is de profieldiepte minder dan 3mm. 

Winterbanden verliezen hun grip op met sneeuw bedekte wegen al bij een restprofiel van 4 mm. Het is dan ook aan te raden om dat type banden bij 4 mm restprofiel te vervangen. 

Houd uw band op de juiste spanning!

Luchtdruk

Voor autobanden geldt hetzelfde als voor een luchtbed; als er te weinig lucht in zit wordt hij slap. In het geval van de autoband gaat daarmee het contact met de weg verloren. De levensduur van de band loopt terug. Daar komt nog een hoger brandstofgebruik bovenop. Het kan daarom niet vaak genoeg worden gezegd: Kijk eens wat vaker naar uw band en controleer elke keer als u tankt even de bandenspanning. 

De juiste luchtdruk is waar het allemaal om draait. U kunt het aan de binnenzijde van het brandstofklepje of van de portierstijl of in het instructieboekje van uw auto vinden. Houdt u er rekening mee dat de bandenspanning varieert met de belasting, rijsnelheid en het type van de band. Als u twijfelt, bel ons dan op. Test elke drie tot vier weken uw bandenspanning. Hierbij ligt de nadruk op het woord "Regelmaat". 

Als de bandenspanning al te veel verminderd is, hebt u eigenlijk al te lang gewacht. De meting moet altijd plaatsvinden als de banden nog koud zijn (minder dan 3 km). Na het rijden met hogere snelheid is de meting niet een juiste weergave van de bandenspanning. 

Nu nog wat voor de koude kikkers!

Winterbanden

Wie gedurende het koude seizoen op elk weertype voorbereid wil zijn, moet in die periode op winterbanden overgaan. Deze banden vinden hun draai vooral als de temperatuur onder de 8-10 graden terechtkomt. Vooral voor bezitters van banden met een hoge maximum snelheid en brede zomerbanden hebben deze banden toegevoegde waarde. Ze geven duidelijk meer veiligheid bij sneeuw en gladheid. Voor de montage van winterbanden is het volgende belangrijk: monteer winterbanden op alle wielen en niet slechts op één as. 

U maakt het zich een stuk makkelijker als u vier complete wielen (dus velg met band) aanschaft. Hierdoor wordt het omzetten, afnemen en opslaan een stuk makkelijker. Wij informeren u graag over de beste autobandkeuze voor het merk auto dat u rijdt.

Wij bieden u een compleet pakket aan als het om banden gaat: Van het repareren van een lekke band, de vervanging en het balanceren tot en met het uitlijnen van de wielgeometrie met onze computergestuurde uitlijnapparatuur.